Na początku lutego zwróciła się do nas organizacja pozarządowa OPOR z prośbą o pomoc w sprawie uzyskania informacji publicznej, o którą zapytała pod koniec września. Interesowano się m.in. umowami Komitetu Wyborczego Nowoczesnej, a także tym, jak zbierano fundusze wyborcze: czy na konto Komitetu czy funduszu wyborczego partii.
Partia Nowoczesna nie odpowiedziała w terminie na pytania, a po złożeniu skargi ponownie zlekceważyła sprawę, nie przekazując jej w terminie do sądu.
W odpowiedzi na pytania z dnia 23 listopada rzecznik partii argumentował, że nie mogą udostępnić żądanych informacji, gdyż naruszona zostałaby ustawa o ochronie danych osobowych oraz tajemnice przedsiębiorstwa.
Naszym zdaniem w takiej sytuacji nie wolno z góry wyłączać całych dokumentów, a ewentualnie należy dokonać anonimizacji (zaczernienie) danych osobowych lub tajemnic prawnie chronionych. Takie wyłączenie nie może natomiast dotyczyć finansowania kampanii wyborczych, gdyż zgodnie z prawem jest ono jawne.
W swojej odpowiedzi Nowoczesna podkreśliła także, że finansowanie wpłat odbyło się zgodnie z prawem i odpowiednie sprawozdanie zostanie przesłane PKW.
Przypominamy, że w podobnej sprawie podczas kampanii prezydenckiej złożyliśmy zawiadomienia o możliwości popełnienia przestępstwa przez partie PiS i PO oraz Komitet Wyborczy Bronisława Komorowskiego i Komitet Wyborczy Andrzeja Dudy. Sprawy są w toku.
Dodatkowo złożyliśmy wnioski o informację do partii politycznych ws. wszystkich wydatków, jakie poniesiono od 1 stycznia 2016 do 16 lutego 2016.
Źródłowe dokumenty:
- Nasze przystąpienie do sprawy przeciwko Nowoczesnej – pdf
- Wniosek o informację z dnia 29 września 2015 – pdf
- Odpowiedź Nowoczesnej z 23 listopada – pdf
- Nasz wniosek o wydatki Nowoczesnej – pdf
- Nasz wniosek o wydatki PiS – pdf
- Nasz wniosek o wydatki PO -pdf
- Nasz wniosek o wydatki Razem – pdf
- Nasz wniosek o wydatki PSL – pdf
Fragment z naszego przystąpienia złożonego dziś do sądu:
Należy także zauważyć, że zapoznawanie się z informacjami dotyczącymi działalności komitetu przez społeczeństwo pozwala doprowadzić do skuteczniejszego kontrolowania działalności komitetów wyborczych, niż nadzór sprawowany przez państwo, przejawiający się m.in. w analizowaniu składanych sprawozdań. Poza tym społeczna kontrola, sprawowana przez obywateli, pozwoliłaby nie tylko na kontrolę zgodności z prawem działań komitetu wyborczego, ale także na ocenę adekwatności dokonywanych wydatków oraz podejmowanych rozstrzygnięć, jak i ich ocenę z punktu widzenia społecznych potrzeb i społecznych wartości – co ma szczególne znaczenie wobec tego, że istotą działalności Strona 4 z 4 komitetu wyborczego jest sprawowanie władzy przez wystawionych przez niego kandydatów
Komentarze