Nikogo nie dziwi fakt, że w czasach epidemii koronawirusa prawo jest stanowione w tempie szybszym niż jesteśmy do tego przyzwyczajeni. Jednak władza, zbyt często zarządzając poprzez konferencje, nie akty prawne i nie respektując podstawowych standardów, przyczynia się do dezorganizacji życia społecznego i zwiększa chaos.
Przypomnijmy choćby już anegdotyczną sytuację związaną z Rozporządzeniem Ministra Zdrowia z 24 marca 2020 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie ogłoszenia na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu epidemii, które – zanim zostało opublikowane i poznaliśmy jego treść – zostało „opowiedziane” i zinterpretowane na rządowej stronie, a następnie „opowiedziane” i zinterpretowane na konferencji prasowej – nie trzeba przypominać, jak bardzo te interpretacje różniły się w temacie wyjścia na spacer. Debata publiczna toczyła się więc na podstawie domniemanych zapisów, ale samo rozporządzenie poznaliśmy na chwilę przed północą – czyli na chwilę przed rozpoczęciem obowiązywania zakazów.
Inny przykład – to Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 20 marca 2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19. Projekt tego rozporządzenia również nie został opublikowany, w związku z czym nie było okazji do zwrócenia Ministerstwu uwagi, że tworzy sytuację prawną, w której jednocześnie zawiesza prowadzenie działalności edukacyjnej i wskazuje, że ta zawieszona de facto działalność edukacyjna ma być prowadzona na odległość.
Nowe akty prawne zmieniają naszą rzeczywistość z dnia na dzień, jednak większości z nas trudno jest odszukać w gąszczu Dziennika Ustaw czy ISAP-u aktualnych wersji ciągle zmieniających się rozporządzeń czy ustaw, dotyczących naszej bieżącej sytuacji prawnej. Uporządkowanie aktów, tworzonych w związku z sytuacją epidemii, i udostępnienie ich w przystępnej formie obywatelom bez wiedzy i umiejętności prawniczych, jest niezbędne.
- informowanie na jednej stronie internetowej (np. https://www.gov.pl/web/koronawirus) o wszystkich aktach prawnych obowiązujących w związku z COVID-19.
- Niezwłocznie, najpóźniej przed konferencją prasową, publikowanie tych aktów na wskazanej wyżej stronie.
- Publikowanie projektowanych aktów prawnych na stronie www.legislacja.gov.pl oraz w wyżej wyznaczonym miejscu.
- Niebudzące wątpliwości wskazywanie, które przepisy obowiązują, a które już nie, np. poprzez sporządzanie jednolitych wersji obowiązujących aktów prawnych i publikowanie ich na wyżej wyznaczonej stronie.
AKTUALIZACJA:
Jedyny podmiot, który na razie zareagował i pozytywnie i szybko odpowiedział na potrzeby obywateli i obywatelek, to Rządowe Centrum Legislacji: przygotował i udostępnił stronę z zestawieniem aktów wykonawczych i ujednoliconych aktów prawnych dot. COVID-19: 👉Zestawienie aktów prawnych i ujednoliconych tekstów.
Dzięki, RCL! Teraz mamy to zestawione w jednym miejscu: wszystkie zmienione covidem ustawy, wszystkie co chwila zmieniające się rozporządzenia. Duże udogodnienie.
Czekamy na odpowiedzi z ministerstw i od premiera.
Czemu Wniosek a nie Petycja? Kiedy stosuje się jedno, kiedy drugie?
Tu ważny jest czas, a wadą petycji jest to, że może być rozpatrywana do trzech miesięcy. Więcej o petycji, wniosku z KPA w naszej publikacji:https://siecobywatelska.pl/wp-content/uploads/2017/05/PRAWA_DO_UZYWANIA_LOGA.pdf