Kiedy zależy Ci, by gmina zrealizowała jakieś konkretne przedsięwzięcie, np. zbudowała większy parking przy przychodni czy zainstalowała monitoring wokół szkoły, możesz w tej sprawie złożyć wniosek. To Twoje konstytucyjne prawo, które reguluje Kodeks postępowania administracyjnego w artykule 241.
Każdy ma prawo składać petycje, wnioski i skargi w interesie publicznym, własnym lub innej osoby za jej zgodą do organów władzy publicznej oraz do organizacji i instytucji społecznych w związku z wykonywanymi przez nie zadaniami zleconymi z zakresu administracji publicznej. Tryb rozpatrywania petycji, wniosków i skarg określa ustawa.
art. 63 Konstytucji
Przedmiotem wniosku mogą być w szczególności sprawy ulepszenia organizacji, wzmocnienia praworządności, usprawnienia pracy i zapobiegania nadużyciom, ochrony własności, lepszego zaspokajania potrzeb ludności.
art. 241 Kodeksu postępowania administracyjnego
We wniosku możemy zaproponować dowolne rozwiązanie, którego realizacja leży w kompetencjach urzędu. Można np. złożyć wniosek o poprowadzenie chodnika w miejscu, w którym mieszkańcy wydeptują ścieżkę, a w brzydką pogodę brną w błocie. Wniosek może też na przykład dotyczyć publikacji jakichś ważnych dla mieszkańców informacji w Biuletynie Informacji Publicznej. Pod wnioskiem może podpisać się pojedyncza osoba bądź więcej osób.
Urząd musi odpowiedzieć bez zbędnej zwłoki (czyli możliwie szybko), nie później jednak niż w ciągu miesiąca od daty złożenia wniosku. Odpowiedź wprawdzie nie musi być pozytywna, ale w praktyce często sygnał od mieszkańców może zostać wykorzystany lub wzięty pod uwagę w planach gminy. Jeśli nawet wniosek nie zostanie przyjęty, to sprawa jest udokumentowana, bo administracja ma obowiązek poinformowania o sposobie załatwienia wniosku (w tym uargumentowania, dlaczego nie uwzględniono rekomendacji).
Kiedy urząd zawiadomi o nieuwzględnieniu wniosku, nie możemy tego pisma zaskarżyć. Wniosek można wysłać pocztą elektroniczną, faksem, ustnie do protokołu, za pośrednictwem platformy ePUAP lub tradycyjnie, pisemnie.
W artykule 222 KPA napisano: O tym, czy pismo jest skargą albo wnioskiem, decyduje treść pisma, a nie jego forma zewnętrzna. Dlatego nie ma obowiązku wskazywania podstawy prawnej we wniosku, warto jednak to zrobić, wskazując, że jest to wniosek z art. 241 KPA, jeśli zależy nam, by pismo zostało potraktowane właśnie jako taki wniosek. W innym przypadku urząd może nie zrozumieć naszych intencji i potraktować pismo np. jako petycję czy skargę.
Jeśli wniosek nie zostanie rozpatrzony w terminie, można złożyć skargę z KPA. Art. 246 par 2 KPA: Wnioskodawcy służy prawo wniesienia skargi w przypadku niezałatwienia wniosku w terminie określonym w art. 244 albo wskazanym w zawiadomieniu (art. 245).
Rada gminy nie rozpatrzyła wniosku do niej złożonego w terminie. Do kogo kierować skargę z art.246? Do rady czy wojewody?
Moim zdaniem do SKO
Wojewoda to zupełnie inna bajka niż rada gminy
Do wojewody – skarga na niezałatwienie sprawy w terminie. Niestety, a wiem z doświadczenia, nawet jeśli wojewoda uzna skargę za zasadną to nie ma narzędzi, by wpłynąć na radę gminy.
Moim zdaniem do SKO. Sam osobiście składałem skargę do SKO na brak rozpatrzenia wniosku przez Prezydenta Miasta.
Czy można złożyć wniosek do Rady miasta na łamanie prawa przez komisje?