Ile kosztuje fotel dyrektora MOPS-u w Przemyślu?

Dyrektor Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Przemyślu, Tomasz Baran, wypowiadał się dla telewizji TVN. Na pewno nie spodziewał się, że zainteresowanie internautów skupi się nie na meritum poruszanej w reportażu ,,Uwagi” sprawy, a na… wyposażeniu jego gabinetu.

Sprzęt dla gracza

Kilka tygodni temu użytkownik portalu Wykop.pl, wiktor-dabrowski, napisał:

Czy to normalne, że w ośrodku pomocy społecznej dyrektor ma w biurze gamingowy fotel, laptop MSI i gamingowy monitor BenQ?

źródło – wykop.pl

Sugerując, że sprzęt, który zobaczył  przy okazji wypowiedzi dyrektora  MOPS dla telewizji, jest specjalistycznym sprzętem dla graczy. Jego wpis wywołał spore zainteresowanie i lawinę komentarzy.  Niektórzy z użytkowników serwisu próbowali na własną rękę oszacować koszty sprzętu i skontaktować się z dyrektorem Tomaszem Baranem (np. Armo11 uzyskał odpowiedź odsyłającą do sprawozdań MOPS-u na stronie internetowej).

 

dyrektor MOPS Tomasz Baran w Uwaga TVN
Kadr z materiału Uwaga TVN, wypowiada się dyrektor MOPS w Przemyślu. Materiał pod adresem http://uwaga.tvn.pl/reportaze,2671,n/smierdzacy-problem-w-kamienicy,236457.html
Nasz wniosek:

Postanowiliśmy dowiedzieć się więcej o sprzęcie w gabinecie dyrektora. 28 lipca mailowo wnieśliśmy o:

  • skan dokumentu stanowiącego ewidencję wyposażenia biura dyrektora Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Przemyślu,

  • informację, od kiedy dyrektor MOPS-u w Przemyślu, Tomasz Baran, pełni swoją funkcję,

  • skany umów cywilnoprawnych, związanych z nabyciem elementów wyposażenia biura dyrektora, zawarte od czasu objęcia funkcji dyrektora przez Tomasza Barana.

Podstawa prawna?

10 sierpnia otrzymaliśmy pierwszą odpowiedź od dyrektora MOPS-u. Wskazywał on, że naszemu zapytaniu brak podstawy prawnej. Jednocześnie zostaliśmy zaproszeni do kontaktu telefonicznego lub mailowego. Dyrektor był w błędzie. Wniosek o udostępnienie informacji nie wymaga podstawy prawnej, nie wspomina o tym w żadnym miejscu Ustawa o dostępie do informacji publicznej, precyzując tylko, że informacja jest udostępniana na wniosek i w formie wskazanej przez wnioskującego (o procedurze wnioskowania można znaleźć więcej na naszej stronie informacjapubliczna.org.)

Odpisaliśmy, że wniosek o informację publiczną nie wymaga podstawy prawnej. Na naszą wiadomość nie otrzymaliśmy już odpowiedzi w ustawowym terminie, dlatego 18 sierpnia złożyliśmy skargę na bezczynność Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Przemyślu do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie.

Wnieśliśmy w niej o:

  • zobowiązanie Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Przemyślu do rozpatrzenia wniosku o udostępnienie informacji publicznej z dnia 28 lipca 2017 roku,
  • zasądzenie od podmiotu zobowiązanego na rzecz Stowarzyszenia zwrotu kosztów postępowania wedle norm przepisanych,
  • stwierdzenie, że bezczynność miała miejsce z rażącym naruszeniem prawa.
Odpowiedzi dyrektora MOPS-u

23 sierpnia, czyli w dniu otrzymaniu naszej skargi, wpłynęła do nas wiadomość od dyrektora Barana.

Z załączonych faktur możemy dowiedzieć się, że:

  • fotel (na fakturze bez wskazania modelu, opisany jako fotel biurowy), zakupiony 17 grudnia 2014 roku kosztował 1099 zł, kupiono 3 sztuki za sumę 3 347 zł wraz z przesyłką,
  • monitor zakupiony 12 grudnia 2016 roku kosztował 1 869 zł,
  • notebook MSI 16,6” 3 382 zł.

Dołączone do maila pismo precyzuje, że fotel to model AKRACING, a wszystkie z wymienionych przedmiotów zostały sfinansowane ,,ze środków własnych MOPS”.

Kilka godzin później otrzymaliśmy kolejną wiadomość.

 W nawiązaniu do emaila z dnia 23 sierpnia 2017 roku uzupełniam informację:

1 funkcję Dyrektora MOPS pełnię od 1 maja 2011 roku

2 ewidencja sprzętu w biurze została przesłana w załączeniu we wcześniejszym emailu (zawiera: rodzaj sprzętu, datę zakupu, wartość oraz nazwę).

3 skan faktur został już Państwu przesłany. Umowy na zakupiony sprzęt nie były zawierane. 

Nie otrzymaliśmy szczegółowej ewidencji wyposażenia, o którą wnioskowaliśmy, wspomniany załącznik dotyczy tylko tych trzech sprzętów, o które zapytaliśmy.

Czarny fotel kosztowałby więcej

Co ciekawe, dzień po otrzymaniu odpowiedzi, bez żadnych pytań z naszej strony pojawiła się kolejna wiadomość od dyrektora MOPS-u. Mail nosił tytuł ,,odpowiedź uzupełniająca”. W załączonym dokumencie czytamy:

Zakupiony monitor 24 cale służy do przeglądania systemów monitoringu. W Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej  w Przemyślu system monitoringu składa się z 12 kamer.  Dobra jakość monitoringu pozwoliła niejednokrotnie rozwiązać konflikt społeczny np. przy kasie MOPS.

Fotel jest fotelem o ergonomicznym kształcie i zapewniam Pana, że fotel o podobnym kształcie tylko w kolorze czarnym kosztowałby zdecydowanie więcej. Zakup Notebooka nastąpił w grudniu 2013 roku. Jak Pan zauważył od tego czasu minęło 3,5 roku. Jestem pewny, że w przypadku zakupienia najtańszego obecnego na rynku notebooka w 2013 roku, byłbym już dawno zmuszony do zakupu nowego sprzętu, ze względu na awarię wspomnianego najtańszego sprzętu. Notebook jest wykorzystywany nie tylko do pisania, ale również do monitoringu MOPSu, pracy w systemach informatycznych obsługujących klientów oraz do tworzenia grafiki na potrzeby projektu unijnego, który jest realizowany przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Przemyślu. Wielość realizowanych zadań niejednokrotnie w jednym czasie spowodowała konieczność zakupu monitora, który umożliwia pracę jednocześnie na kilku dokumentach i w kilku programach bez konieczności narażania wzroku.  

Szczegółowe zasady odnoszące się do wydatkowania środków publicznych znalazły odzwierciedlenie w regulacji art. 35 i 44 ustawy o finansach publicznych. Wydatki publiczne mogą być ponoszone na cele i w wysokości ustalonej w ustawie budżetowej, uchwale budżetowej i w planie finansowym jednostki sektora finansów.

Pozdrawiam

Tomasz Baran

Jednocześnie 25 sierpnia dyrektor MOPS-u Tomasz Baran skierował odpowiedź do Sądu Administracyjnego w  Rzeszowie, gdzie wnosił o odrzucenie naszej skargi jako bezzasadnej. Argumentował m.in., że opóźnienie w przygotowaniu odpowiedzi wynikało z ,,[żądania] jedynie podstawy prawnej udzielania informacji publicznej” , a ,,prośba ta wynikała z ostrożności przed udzieleniem informacji podmiotowi nieuprawnionemu”.

Mamy prawo pytać!

Nie jest naszym celem ocenianie, czy zakup sprzętu, który zainteresował użytkowników portalu Wykop.pl, jest uzasadniony lub czy to dyrektor MOPS-u powinien zajmować się monitoringiem budynku. Istotne jest, by powyższe informacje mógł otrzymać każdy obywatel/ka, by mógł wyrobić sobie zdanie samodzielnie. Informację tę powinien dostać bez zbędnej zwłoki, w terminie do 14 dni, a nie, jak w tym przypadku, blisko miesiąca. Koszt zakupu sprzętu pokryty ,,ze środków własnych MOPS” , to przecież pieniądze podatników. Mamy prawo interesować się tym, jak są wydatkowane. Nikt z nas nie jest w tym przypadku ,,podmiotem nieuprawnionym”.

Przy okazji zachęcamy do korzystania ze swoich praw i kontaktu z naszymi prawnikami w podobnych sprawach. 

 

Załączniki:

faktura fotel dyrektora MOPS Przemyśl

faktura monitor dyrektora MOPS w Przemyślu

faktura komputer dyrektora MOPS w Przemyślu

korespondencja MOPS Przemyśl 1

Załącznik do odpowiedzi

korespondencja MOPS Przemyśl 2

Załącznik do odpowiedzi – szczegółowe wyjaśnienia MOPS Przemyśl

Skarga SOWP na bezczynność MOPS w Przemyślu_SNB

Odpowiedź Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Przemyślu na skargę na bezczynność

 

Pomóż jawności i naszej niezależności!

Komentarze

  1. Jan

    1. Za 1100 zł to fotel dla dyrektora korporacji. Za 500 zł można już kupić całkiem niezły fotel!
    2. Monitor do monitoringu – nie prościej było kupić telewizor 32″ za 700-800 zł?
    3. Laptop do celów biurowych a nawet do obsługi monitoringu (tylko po co?) to za ok. 2500 zł już będzie całkiem niezły do tych celów! I na pewno nie zestarzeje się po 3 latach.

    1. Panoramix

      Jan, nie masz racji… to że ty lubisz pracować na badziewiu nie znaczy że wszyscy tak mają. Ceny nie są przeasdzone. Sam jako szeregowy pracownik firmy IT pracuje na podobnym sprzęcie. Kiedyś zamawialiśmy pracownikom laptopy za 2500zł jednak jakość ich wykonania i częstotliwość uszkodzeń mechanicznych skutecznie nas z tego wyleczyła.

      1. adas

        mam służbowego laptopa za 1000zł – sam sprzęt cena bez softu, zakup 2016r., po roku (już nie ma gwarancji bo na firmę) padło złącze zasilania, nowe kosztowało 100zł lutowałem sam, bo urząd nie ma kasy, padła matryca – wymiana 100 – wymiana prosta, w grudniu padł mi hdd, wymiana na sdd 128gb koło 120zł, po roku używania w obudowie została połowa śrub bo zaczęły same się ewakuować, obudowa z prawej strony popękała, przycisk od cd odpadł, bateria trzyma 1h i wszędzie muszę targać zasilacz – co tanio to drogo….. co do krzesła to poza licznymi wyjazdami na kontrole, często zadek kiszę 8h w krześle i lepie głupoty. miałem krzesło za 300zł co skutkowało L4 na kręgosłup, siedzieć się na tym nie dało, potem dostałem krzesło z dermy, ja piedrykam, moje państwowe klimatyzowane biuro latem ma 34C, a już przy 22C krzesło nie nadawało się do siedzenia, wydębiłem fotel za 700zł i jest ok, ale po 3 latach zaczęło się łuszczyć i pruć. Ja jestem zdania, że Państwa nie stać na tanią nędzę, ale naród tego wymaga w związku z tym, lepiej jest kupic 3 krzesła w ciągu 6 lat, niż jedno porządne raz na 6 lat

        1. Katarzyna Batko–Tołuć

          W tej sprawie w sumie chyba bardziej chodzi o to nie za ile był sprzęt, a co on pokazał. Nigdy nie można stwierdzić na 100% czy ktoś faktycznie czegoś potrzebuje do pracy, czy też do zabawy za pieniądze podatnika. To jest co najwyżej trop, który każe się przyjrzeć. I tak też było w tym przypadku, gdyż ostatecznie okazało się, że sprawa ujawnia więcej problemów https://www.dobreprogramy.pl/Drogie-laptopy-i-sprzet-dla-graczy-tak-pieniadze-podatnikow-wydawal-MOPS-w-Przemyslu,News,99776.html.

  2. Wanda

    jestem z was dumna

Dodaj komentarz

Przed wysłaniem komentarza przeczytaj "Zasady dodawania i publikowania komentarzy".

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *