Po BridgeCampie. Czyli do czego potrzebny nam Internet?

16 kwietnia 2009 roku  uczestniczyliśmy w otwartym i nieformalnym spotkaniu dla przedstawicieli i przedstawicielek organizacji pozarządowych oraz branży internetowej – BridgeCamp – zapraszamy do zapoznania się z relacją z imprezy!

 
Idea BridgeCamp.

BrigdeCamp to zupełnie nowy sposób na spotkanie ludzi – rodzaj antykonferencji, podczas której środek ciężkości przeniesiony jest, najdalej jak to tylko możliwe, w kierunku nieformalnym. Chodzi o to, aby uczestnicy nawiązali ze sobą bezpośredni kontakt, aby jak najwięcej było interakcji i rozmowy – stąd wszystkie prezentacje prelegentów i prelegentek są krótkie, duże znaczenie natomiast przypisuje się nieformalnym rozmowom „kuluarowym” i nawiązywaniem relacji między uczestnikami.
BridgeCamp w Polsce.
W poznańskim Starym Browarze doszło właśnie do takiego, brigdecampowego, spotkania branży internetowej i pozarządowej.  Pomysł zorganizowania  tego niekonwencjonalnego i odrobinę ryzykowanego, jak się może wydawać, spotkania zrodził się podczas podobnego wydarzenia, które odbyło się w Rydze w lutym 2009 roku, w którym brali udział, między innymi przedstawiciele Fundacji Polak 2.0 oraz Magda Biernat z Artykułu 61 i Anna Kuliberda z SLLGO – współorganizatorzy kwietniowej imprezy. Zainspirował ich zorganizowany tam BarCamp, co pociągnęło za sobą pomysł zorganizowania czegoś podobnego w Polsce, tym razem łącząc dwie, odległe wydawało by się, branże.

Formuła imprezy była następująca – wszyscy prelegenci mieli 10 minut na przedstawienie swojej prezentacji (wszystkie prezentacje z pierwszego BridgeCampu dostępne są na stronie: brigdecamp.pl) – czas na prezentację był bardzo restrykcyjnie przestrzegany, niezależnie od tego kto mówił i na jakim etapie swojej wypowiedzi się znajdował, gdy jego czas upłynął. Dzięki temu odbyło się aż 16 prezentacji, które poruszały bardzo różne tematy. Uczestnicy i uczestniczki spotkania dowiedzieli się jak mówić o sprawach ważnych społecznie, tak, żeby ludzie słuchali i działali (Paweł Tkaczyk, MIDEA). Poznali możliwości bloga, jako narzędzia kreowania zmiany społecznej (Bartłomiej Rychalski, EDU 2.0), dowiedzieli się jak wykorzystywać crowd-foundingu, jako narzędzie finansowania projektów (Siepomaga.pl) i crowd-sourcing oraz jak wykorzystywać społeczności internetowe do promocji działań (netguru). Poznali aplikacje pomocne w pracy organizacji – Google (Maciej Jankowski, NetApps.pl) i Wiki (Divante). Uczestnicy poznali również dobre praktyki organizacji, które już wykorzystują narzędzia internetowe w swojej pracy (portal glosuje.com.pl, projekt „Przestrzeń miasta”, Bank Drugiej Ręki, portal ngo.pl), dowiedzieli się jak młodzież i dorośli postrzegają portale społecznościowe (Stowarzyszenie U Siemachy) oraz poznali strażackie doświadczenia IT (Ochotnicza Straż Pożarna “Stołpno”).

Ciekawą obserwacją jest, że naprawdę niewiele osób radzi sobie dobrze z tak krótkim czasem przeznaczonym na prezentację – ludzie przyzwyczajeni do długich form, mają zazwyczaj ogromny problem z dopasowaniem się do nowej formuły. Tym bardziej godne pochwały są światłe wyjątki, które w tak krótkim czasie potrafią przedstawić całą zaplanowaną przez siebie treść –  to naprawdę bardzo trudne!

Główny nacisk położony został na rozmowy kuluarowe i rozmowę podczas przerw oraz podczas after party, które zaraz po zakończeniu właściwego spotkania rozpoczęło się w pobliskim klubie Mood. Tam mieliśmy okazję porozmawiać, opowiedzieć o swoich pomysłach, wyjaśnić wątpliwości, które pojawiły się podczas części seminaryjnej, wymienić się spostrzeżeniami oraz nawiązać kontakty międzybranżowe.

Co po BridgeCampie?

Odpowiedź na pytanie, czy potrzebna jest współpraca pomiędzy organizacjami pozarządowymi, a przedstawicielami branży internetowej, podczas spotkania w Poznaniu, padała mniej więcej co 10 minut. Przedstawiciele organizacji interesują się, poznają i starają się wykorzystywać nowe narzędzia komunikacji społecznej w swojej pracy. A nowe technologie (między innymi blogi, mikroblogi, portale społecznościowe, aplikacje internetowe np. Google Maps) są szeroko dostępne i w większości darmowe.
Dziś każdy może założyć pisać bloga, stworzyć mapę swojej aktywności, czy założyć grupę w serwisie społecznościowym. Swoją grupę na Facebooku  ma również SLLGO. Większość dokumentów, które tworzymy możemy zamieścić w sieci, możemy ograniczyć dostęp do naszych serwisów i aplikacji, zaprosić tylko wybranych użytkowników i wybrane użytkowniczki, a w ramach jednej platformy internetowej możemy tworzyć kilka płaszczyzn dostępu. Nawet w najprostszym edytorze tworzenia stron internetowych i blogów za pomocą jednego kopiuj wklej możemy wstawiać interaktywne elementy (filmy, zapis dźwiękowy, pokazy slajdów, prezentacje, mapy itd.).
Narzędzia, które daje nam umiejętne wykorzystanie możliwości internetowych, sprzyjają szerszej prezentacji naszych działań i aktywności, otwierają przed nami nowe mechanizmy fundraisingu i marketingu, pozwalają nam zastosować inny, bardziej rozproszony model członkostwa oraz obniżają koszty naszego działania. To co martwi, to w dalszym ciągu słabe wykorzystanie nowoczesnych narzędzi komunikacji w pracy organizacji, które wynika między innymi z braku współpracy pomiędzy sektorem pozarządowym, a branżą internetową.

Abyśmy nie błądzili po Internecie po omacku konieczne są spotkania takie jak BridgeCamp, które systematyzują naszą wiedzę o e-zasobach i możliwościach e-komunikacji zarówno między członkami i członkiniami organizacji, jak i z ludźmi, do których chcemy dotrzeć z naszymi działaniami. Spotkania, takie jak to w Poznaniu, dają nam, przedstawicielom i przedstawicielkom sektora pozarządowego, inspirację do dalszej pracy.

Tych, którzy na BridgeCamp nie dotarli oraz tych, którzy tam byli zapraszamy na stronę internetową bridgecamp.pl. Na stronie znajduje się między innymi dokładny plan spotkania, informacje i linki do organizacji i firm, które prezentowały swoje działania oraz wszystkie prezentacje, które zostały przedstawione w Poznaniu.

Spotkanie BridgeCamp w Poznaniu zorganizowali:
Fundacja Polak 2.0, która od 1,5 roku organizuje w Poznaniu spotkania branży internetowej służące wymianie informacji o nowych projektach;
Stowarzyszenie Liderów Lokalnych Grup Obywatelskich i Stowarzyszenie 61, których przedstawiciele i przedstawicielki podczas cyklu spotkań w 2008 roku poznawali możliwości, które daje Internet organizacjom zajmującym się przejrzystością życia publicznego;
Fundacja Innowacyjnych Przedsięwzięć Społecznych, która tworzy i wdraża innowacje społeczne;
Ecoosystem, czyli platforma internetowa wspierająca realizację innowacyjnych projektów łącząc ludzi mających dobre pomysły z ludźmi mającymi wiedzę, umiejętności i zasoby pomocne do wdrożenia tych pomysłów w życie.

 

Pomóż jawności i naszej niezależności!

Komentarze

Dodaj komentarz

Przed wysłaniem komentarza przeczytaj "Zasady dodawania i publikowania komentarzy".

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *