Tajemnice Lasów Państwowych

pixabay.com

Lasy Państwowe to największa w UE organizacja zarządzająca lasami należącymi do Skarbu Państwa. – możemy przeczytać na facebookowym fanpage ’u tej instytucji. Lasy zajmują 30 % powierzchni Polski, a gospodarka leśna przynosi niemałe pieniądze.

Czy mamy, jako obywatele, jakikolwiek wpływ na to, jak zarządza się naszymi lasami? Niestety znikomy. A czy wiemy, na co wydawane są pieniądze z wycinki drzew? Z tym jest jeszcze gorzej.  

Przekonali się o tym dziennikarze, którzy próbowali dotrzeć do raportu z działalności Centrum Informacyjnego Lasów Państwowych (CILP) za 2022 rok, a także dowiedzieć się, ile Regionalne Dyrekcje Lasów Państwowych wydały na reklamę i artykuły sponsorowane.

Autorom tekstów w Gazecie Wyborczej i Frontstory w trybie ustawy o dostępie do informacji publicznej udało się  pozyskać jedynie szczątkowe informacje i aby dowiedzieć się, ile pieniędzy Lasy Państwowe zostawiły w prawicowych mediach, musieli przejrzeć dziesiątki gazet.

Raport Centrum Informacyjnego Lasów Państwowych

My również postanowiliśmy zapytać zarówno o raport z działalności CILP, jak i wydatki na reklamę i promocję wszystkich Regionalnych Dyrekcji Lasów Państwowych.

Centrum Informacyjne zażądało doprecyzowania wniosku, ponieważ nie wskazaliśmy formy udostępnienia informacji. Zasugerowaliśmy, by przesłano dane w takiej formie, w jakiej Centrum je posiada lub jakiej jest im po prostu najwygodniej. W odpowiedzi przeczytaliśmy, że skoro nie doprecyzowaliśmy formy udostępnienia, choć wymaga tego ustawa, to pozostawiają wniosek bez rozpatrzenia. Mariusz Sepioło z Frontstory i  Sebastian Klauziński z OKO.press w swoim tekście piszą – W odpowiedzi Centrum stwierdziło, że „nie posiada żądanych informacji w oczekiwanej przez nas formie” i specjalnie dla nas musiałoby zebrać potrzebne dane.

Jeśli nie wskażesz formy udostępnienia, to nie dostaniesz informacji, a kiedy wskażesz, to … też nie dostaniesz. Złożyliśmy skargę na bezczynność i czekamy na dalszy rozwój wypadków.

Wydatki na reklamę Regionalnych Dyrekcji

Na nasze pytanie o wydatki na reklamę i promocję w 2022 roku odpowiedziały Regionalne Dyrekcje Lasów Państwowych z Krosna, Łodzi, Szczecina, Warszawy i Zielonej Góry.

Regionalna Dyrekcja Lasów PaństwowychKwota wydana na reklamę w 2022 r.Media
Krosno124 338,24 złGazeta Nowiny (Polska Press); tygodnik „Sieci”(Apella S.A)
Łódź5 916,30 złRadio Łódź; Dziennik Łódzki
Szczecin8 712,46 złGłos Wielkopolski, Gazeta Lubuska (Polska Press), Kurier Szczeciński Sp. z o.o, iGryfino, szczecinskiportal.pl
Warszawa0W 2022 roku nie kupowano reklam
Zielona Góra60 588Gazeta Lubuska (Polska Press), Radio Zachód (TVP), TVP3 Gorzów Wielkopolski

11 Regionalnych Dyrekcji Lasów Państwowych uznało, że nasz wniosek dotyczy informacji przetworzonej, czyli takiej, która na dzień wnioskowania nie istnieje i trzeba ją wytworzyć. To Białystok, Gdańsk, Katowice, Kraków, Lublin, Piła, Poznań, Radom, Szczecinek, Toruń i Wrocław. Wszystkie wezwały nas do wykazania szczególnie istotnego interesu społecznego, który uzasadniałby angażowanie instytucji w przygotowanie dla nas informacji. W odpowiedzi przypomnieliśmy, że wyszukanie informacji nie jest jej wytworzeniem. A jeśli rzeczywiście przygotowanie danych dotyczących wydatków na reklamę oznacza dla RDLP wytworzenie nowej informacji, to może budzić niepokój, że instytucja nie do końca wie, na co wydaje nasze pieniądze. Tym bardziej w interesie publicznym jest, byśmy otrzymali takie informacje. W odpowiedzi na wezwania RDLP zwróciliśmy także uwagę na problem upolitycznienia Lasów Państwowych i wykorzystywania majątku instytucji do wspierania procesów politycznych. Jako obywatele mamy prawo dowiedzieć się, jak jest naprawdę.

Nasza argumentacja nie przekonała żadnej z Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych i wnioski pozostawiono bez rozpatrzenia, a my złożyliśmy skargi na bezczynność do WSA.

Regionalna Dyrekcja Lasów Państwowych w Olsztynie była oryginalna – zamiast uznać, że wnioskujemy o informację przetworzoną, odpowiedziała, że wnioskowane dane nie są informacją publiczną. W tym przypadku również złożyliśmy skargę na bezczynność.

Pomóż jawności i naszej niezależności!

Komentarze

Dodaj komentarz

Przed wysłaniem komentarza przeczytaj "Zasady dodawania i publikowania komentarzy".

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *