Działajmy teraz – otwórzmy rejestry spółek i beneficjentów rzeczywistych w całej Europie!

9 marca 2022 r. 127 wiodących organizacji zajmujących się przejrzystością, przeciwdziałaniem korupcji, dziennikarstwem i otwartymi danymi wezwało instytucje Unii Europejskiej i państwa członkowskie do podjęcia natychmiastowych działań i otwarcia dla opinii publicznej wszystkich rejestrów spółek i beneficjentów rzeczywistych w całej Unii Europejskiej. Ma to kluczowe znaczenie w ujawnieniu aktywów i pieniędzy rosyjskich oligarchów w UE.

Jesteśmy głęboko wstrząśnięci wtargnięciem Putina do Ukrainy i naruszeniem praworządności, praw człowieka i suwerenności państwa. Wspieramy Unię Europejską we wspólnym zajęciu zdecydowanego stanowiska w obronie demokracji i naszych wspólnych wartości. Ważnym krokiem są nałożone sankcje – zamrażanie aktywów, utrudnianie transakcji finansowych i zamykanie rynków finansowych – wymierzone w rosyjskich oligarchów, biznesmenów i firmy wspierające lub czerpiące zyski z reżimu Putina. Aby jednak sankcje te były skutecznie egzekwowane, należy wprowadzić solidny i przejrzysty system własności przedsiębiorstw i beneficjentów rzeczywistych. Co więcej, potrzebujemy tej przejrzystości, aby w przyszłości nie dopuścić do przepływu brudnych pieniędzy w naszych gospodarkach.

Unię Europejską chwalono za postępy w ograniczaniu nadużyć wobec anonimowych firm, w szczególności dzięki przyjęciu dyrektywy w sprawie otwartych danych z 2019 r., która wzywa do swobodnego udostępniania informacji o własności przedsiębiorstw w otwartym formacie danych. W związku z tym duże obawy budzi fakt, że Komisja nie przyjęła jeszcze aktu wykonawczego, który powinien dokładnie określać, jakie informacje o przedsiębiorstwie należy publikować i w jaki sposób. Oznacza to, że państwa członkowskie nie mają wytycznych dotyczących otwierania rejestrów spółek, co w efekcie blokuje przejrzystość własności spółek w całej UE. To bezpośrednio podważa zobowiązanie do przejrzystości, uzgodnione przez państwa członkowskie w Radzie i eurodeputowanych w Parlamencie.

Pod względem przejrzystości własności rzeczywistych UE dokonała przełomu, przyjmując w 2018 r. 5. dyrektywę w sprawie przeciwdziałania praniu pieniędzy, która wymaga utworzenia publicznie dostępnych rejestrów beneficjentów rzeczywistych. W rzeczywistości państwa członkowskie nie podejmują działań, a niektóre muszą jeszcze utworzyć te rejestry. Tam, gdzie takie rejestry istnieją, często występują bariery w dostępie publicznym, ponieważ dyrektywa pozostawia na to miejsce, z wieloma opłatami ustalającymi, które wykraczają poza zwrot kosztów, oraz rejestracją, która poważnie ogranicza dostęp publiczny.

W rezultacie dziennikarze, społeczeństwo obywatelskie, biznes, a nawet transgraniczne organy ścigania nie mają dostępu do potrzebnych im danych. W tej chwili oznacza to, że informacje kluczowe dla wykrywania i badania firm i aktywów związanych z reżimem Putina są trudne do zdobycia. Brak przejrzystości własności firmy pozwolił oligarchom przede wszystkim ukrywać i prać swoje pieniądze, w efekcie kupując aktywa i wpływy polityczne w UE.

Wiemy, co należy zrobić – potrzebujemy silnego i solidnego systemu przejrzystości spółek i beneficjentów rzeczywistych w UE. Dania, Łotwa, Wielka Brytania i Ukraina pokazały nam, że otwarcie rejestrów spółek i beneficjentów rzeczywistych jest możliwe. Nasz czas na działanie mija, działajmy teraz, zanim będzie za późno!

Wzywamy instytucje Unii Europejskiej do:
  • Zapewnienia przejrzystości rejestrów spółek i beneficjentów rzeczywistych, publikowanych jako bezpłatne i otwarte dane w całej UE, zarówno w ramach dyrektywy w sprawie otwartych danych, jak i pakietu przeciwdziałania praniu pieniędzy;
  • Nadania priorytetu aktowi wykonawczemu dyrektywy w sprawie otwartych danych, zapewniając, że wymaga ona pełnego publicznego dostępu do informacji o własności firmy jako otwartych danych, zgodnie z literą i duchem dyrektywy.
Wzywamy członków Parlamentu Europejskiego do:
  • Poinformowania Komisji o swoim zaniepokojeniu brakiem działań i wezwania jej do natychmiastowego wdrożenia dyrektywy w sprawie otwartych danych, zapewniając jak najszybsze wprowadzenie przepisów wymagających pełnej przejrzystości własności firmy.
Wzywamy państwa członkowskie UE do:
  • Otwarcia rejestrów firm w formie otwartych danych z bezpłatnym dostępem i nieograniczonym ponownym wykorzystaniem;
  • Ustanowienia publicznie dostępnych rejestrów beneficjentów rzeczywistych tam, gdzie jeszcze ich nie ma – wszystkie państwa członkowskie powinny zapewnić bezpłatny i nieograniczony dostęp do tych danych.

Informacja prasowa w języku angielskim.

Sygnatariusze niniejszego oświadczenia:

  • Access Info Europe
  • One
  • Open Contracting Partnership
  • Open Ownership
  • Open State Foundation (NL)
  • OpenCorporates
  • The B Team
  • Transparency International
  • Transparency International EU
  • Access to Information Programme, Bulgaria
  • Anti-Corruption Fund Bulgaria
  • Attac Austria
  • Attac Norway
  • AWTAD Anti-Corruption Organization
  • Basel Institute on Governance, Switzerland
  • Blueprint for Free Speech
  • Campaign for Freedom of Information in Scotland
  • Center for the Study of Democracy
  • Centre for Democracy and Development (CDD)
  • Centre For Development and Democratization Of Institutions (CDDI)
  • Centre for Free Expression (Canada)
  • Centre for Independent Journalism (CIJ) Malaysia
  • Centre Stratégique Pour La Promotion Du Développement Durable (CSPDD)
  • Christian Aid
  • Church Action for Tax Justice
  • CISLAC/TI-Nigeria
  • Citizens Network Watchdog Poland
  • Comisión General Justicia y Paz
  • Community Legal Education Center (CLEC), Cambodia
  • Corporate Europe Observatory
  • Corruption Kills
  • Croatian Platform for International Citizen Solidarity (CROSOL)
  • Economic Research Center, Azerbaijan
  • Ekvilib Inštitut
  • Environmental Association Za Zemiata / FoE Bulgaria
  • European Centre for Press and Media Freedom (ECPMF)
  • European Federation of Journalists (EFJ)
  • Fair Play Alliance, Slovakia
  • Fair Tax Foundation
  • Financial Transparency Coalition
  • Finnwatch
  • Forum Informationsfreiheit (Austria)
  • Foundation Open Society – Macedonia
  • FragDenStaat
  • Fundacion Mujeres en Igualdad, Argentina
  • Funky Citizens
  • Global Data Barometer
  • Global Financial Integrity
  • GlobaLeaks
  • Government Transparency Institute
  • Helsinki Citizens’ Assembly Vanadzor /Armenia/
  • Hivos
  • Independent Journalists’ Association of Vojvodina
  • Inštitút ľudských práv – Human Rights Institute
  • Institute for Development of Freedom of Information
  • Institute for Social Innovation
  • Integrity Watch for Accountable Governance IWAG Sibagat Philippines
  • Iraqi journalism rights defense association
  • K-Monitor
  • Kosovo Democratic Institute / Transparency International Kosovo
  • Lithuanian NGDO Platform
  • mySociety
  • Natural Resource Governance Institute
  • Netherlands Helsinki Committee
  • Netzwerk Steuergerechtigkeit
  • NGO MANS, Montenegro
  • OBC Transeuropa (OBCT)
  • Ökotárs – Hungarian Environmental Partnership Foundation
  • Open Data Institute
  • Open DRC
  • Organized Crime and Corruption Reporting Project OCCRP
  • Oštro
  • Pan African Lawyers Union (PALU)
  • Parliament Watch Italia
  • Peace And Justice Alliance
  • Plataforma Catalana per una fiscalitat justa, ambiental i solidària.
  • Plataforma por la Justicia Fiscal
  • Platform for Development Organisations – Ambrela
  • Protect
  • Public Official Association
  • Publish What You Pay
  • Publish What You Pay UK
  • PWYP LIBERIA
  • Romanian Academic Society
  • South East Europe Media Organisation (SEEMO)
  • SpeakOut SpeakUp Ltd
  • Syri i Vizionit
  • Tax Justice Netherlands
  • Tax Justice Network
  • Tax Justice Network Africa
  • Tax Reconciliations – Oxford UK
  • Tax Research UK
  • The Coalition For Women In Journalism (CFWIJ)
  • The Daphne Caruana Galizia Foundation
  • The Signals Network
  • Today is a new day, Institute for other studies, Slovenia
  • Transcrime – Università Cattolica del Sacro Cuore (Transcrime – UCSC)
  • Transparency and Accountability in Totality – FollowTaxes
  • Transparency and Accountability Initiative
  • Transparency International Austria
  • Transparency International Azerbaijan
  • Transparency International Canada
  • Transparency International Czech Republic
  • Transparency International Denmark
  • Transparency International España (TI-E)
  • Transparency International Estonia
  • Transparency International Finland
  • Transparency International France
  • Transparency International Georgia
  • Transparency International Germany
  • Transparency International Ireland
  • Transparency International Italia
  • Transparency International Latvia
  • Transparency International Lithuania
  • Transparency International Macedonia
  • Transparency International Netherlands
  • Transparency International Portugal
  • Transparency International Romania
  • Transparency International Sierra Leone
  • Transparency International Ukraine
  • Uzbek Forum for Human Rights
  • Vienna Institute for International Dialogue and Cooperaton (VIDC)
  • Vouliwatch (GR)
  • Whistleblowing International Network (WIN)
  • Women in Media Communication Initiative (WIM) Nigeria
  • Xnet
  • Yemeni Observatory for Human Rights

Więcej na ten temat również w tekście Bez transparentności nie rozliczymy rosyjskich oligarchów.

Pomóż jawności i naszej niezależności!

Komentarze

  1. globalista

    Czy “Redakcja” ma wiedzę jak wyglądała sytuacja na Ukrainie w tej dziedzinie “, naruszeniem praworządności, praw człowieka”, np. wolności słowa, pozaprawnych,pozasądowych sankcji wobec nadawców,dziennikarzy itp.itd.przed agresją Federacji Rosyjskiej.

Dodaj komentarz

Przed wysłaniem komentarza przeczytaj "Zasady dodawania i publikowania komentarzy".

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *