9 marca 2022 r. 127 wiodących organizacji zajmujących się przejrzystością, przeciwdziałaniem korupcji, dziennikarstwem i otwartymi danymi wezwało instytucje Unii Europejskiej i państwa członkowskie do podjęcia natychmiastowych działań i otwarcia dla opinii publicznej wszystkich rejestrów spółek i beneficjentów rzeczywistych w całej Unii Europejskiej. Ma to kluczowe znaczenie w ujawnieniu aktywów i pieniędzy rosyjskich oligarchów w UE.
Jesteśmy głęboko wstrząśnięci wtargnięciem Putina do Ukrainy i naruszeniem praworządności, praw człowieka i suwerenności państwa. Wspieramy Unię Europejską we wspólnym zajęciu zdecydowanego stanowiska w obronie demokracji i naszych wspólnych wartości. Ważnym krokiem są nałożone sankcje – zamrażanie aktywów, utrudnianie transakcji finansowych i zamykanie rynków finansowych – wymierzone w rosyjskich oligarchów, biznesmenów i firmy wspierające lub czerpiące zyski z reżimu Putina. Aby jednak sankcje te były skutecznie egzekwowane, należy wprowadzić solidny i przejrzysty system własności przedsiębiorstw i beneficjentów rzeczywistych. Co więcej, potrzebujemy tej przejrzystości, aby w przyszłości nie dopuścić do przepływu brudnych pieniędzy w naszych gospodarkach.
Unię Europejską chwalono za postępy w ograniczaniu nadużyć wobec anonimowych firm, w szczególności dzięki przyjęciu dyrektywy w sprawie otwartych danych z 2019 r., która wzywa do swobodnego udostępniania informacji o własności przedsiębiorstw w otwartym formacie danych. W związku z tym duże obawy budzi fakt, że Komisja nie przyjęła jeszcze aktu wykonawczego, który powinien dokładnie określać, jakie informacje o przedsiębiorstwie należy publikować i w jaki sposób. Oznacza to, że państwa członkowskie nie mają wytycznych dotyczących otwierania rejestrów spółek, co w efekcie blokuje przejrzystość własności spółek w całej UE. To bezpośrednio podważa zobowiązanie do przejrzystości, uzgodnione przez państwa członkowskie w Radzie i eurodeputowanych w Parlamencie.
Pod względem przejrzystości własności rzeczywistych UE dokonała przełomu, przyjmując w 2018 r. 5. dyrektywę w sprawie przeciwdziałania praniu pieniędzy, która wymaga utworzenia publicznie dostępnych rejestrów beneficjentów rzeczywistych. W rzeczywistości państwa członkowskie nie podejmują działań, a niektóre muszą jeszcze utworzyć te rejestry. Tam, gdzie takie rejestry istnieją, często występują bariery w dostępie publicznym, ponieważ dyrektywa pozostawia na to miejsce, z wieloma opłatami ustalającymi, które wykraczają poza zwrot kosztów, oraz rejestracją, która poważnie ogranicza dostęp publiczny.
W rezultacie dziennikarze, społeczeństwo obywatelskie, biznes, a nawet transgraniczne organy ścigania nie mają dostępu do potrzebnych im danych. W tej chwili oznacza to, że informacje kluczowe dla wykrywania i badania firm i aktywów związanych z reżimem Putina są trudne do zdobycia. Brak przejrzystości własności firmy pozwolił oligarchom przede wszystkim ukrywać i prać swoje pieniądze, w efekcie kupując aktywa i wpływy polityczne w UE.
Wiemy, co należy zrobić – potrzebujemy silnego i solidnego systemu przejrzystości spółek i beneficjentów rzeczywistych w UE. Dania, Łotwa, Wielka Brytania i Ukraina pokazały nam, że otwarcie rejestrów spółek i beneficjentów rzeczywistych jest możliwe. Nasz czas na działanie mija, działajmy teraz, zanim będzie za późno!
Wzywamy instytucje Unii Europejskiej do:
- Zapewnienia przejrzystości rejestrów spółek i beneficjentów rzeczywistych, publikowanych jako bezpłatne i otwarte dane w całej UE, zarówno w ramach dyrektywy w sprawie otwartych danych, jak i pakietu przeciwdziałania praniu pieniędzy;
- Nadania priorytetu aktowi wykonawczemu dyrektywy w sprawie otwartych danych, zapewniając, że wymaga ona pełnego publicznego dostępu do informacji o własności firmy jako otwartych danych, zgodnie z literą i duchem dyrektywy.
Wzywamy członków Parlamentu Europejskiego do:
- Poinformowania Komisji o swoim zaniepokojeniu brakiem działań i wezwania jej do natychmiastowego wdrożenia dyrektywy w sprawie otwartych danych, zapewniając jak najszybsze wprowadzenie przepisów wymagających pełnej przejrzystości własności firmy.
Wzywamy państwa członkowskie UE do:
- Otwarcia rejestrów firm w formie otwartych danych z bezpłatnym dostępem i nieograniczonym ponownym wykorzystaniem;
- Ustanowienia publicznie dostępnych rejestrów beneficjentów rzeczywistych tam, gdzie jeszcze ich nie ma – wszystkie państwa członkowskie powinny zapewnić bezpłatny i nieograniczony dostęp do tych danych.
Informacja prasowa w języku angielskim.
Sygnatariusze niniejszego oświadczenia:
- Access Info Europe
- One
- Open Contracting Partnership
- Open Ownership
- Open State Foundation (NL)
- OpenCorporates
- The B Team
- Transparency International
- Transparency International EU
- Access to Information Programme, Bulgaria
- Anti-Corruption Fund Bulgaria
- Attac Austria
- Attac Norway
- AWTAD Anti-Corruption Organization
- Basel Institute on Governance, Switzerland
- Blueprint for Free Speech
- Campaign for Freedom of Information in Scotland
- Center for the Study of Democracy
- Centre for Democracy and Development (CDD)
- Centre For Development and Democratization Of Institutions (CDDI)
- Centre for Free Expression (Canada)
- Centre for Independent Journalism (CIJ) Malaysia
- Centre Stratégique Pour La Promotion Du Développement Durable (CSPDD)
- Christian Aid
- Church Action for Tax Justice
- CISLAC/TI-Nigeria
- Citizens Network Watchdog Poland
- Comisión General Justicia y Paz
- Community Legal Education Center (CLEC), Cambodia
- Corporate Europe Observatory
- Corruption Kills
- Croatian Platform for International Citizen Solidarity (CROSOL)
- Economic Research Center, Azerbaijan
- Ekvilib Inštitut
- Environmental Association Za Zemiata / FoE Bulgaria
- European Centre for Press and Media Freedom (ECPMF)
- European Federation of Journalists (EFJ)
- Fair Play Alliance, Slovakia
- Fair Tax Foundation
- Financial Transparency Coalition
- Finnwatch
- Forum Informationsfreiheit (Austria)
- Foundation Open Society – Macedonia
- FragDenStaat
- Fundacion Mujeres en Igualdad, Argentina
- Funky Citizens
- Global Data Barometer
- Global Financial Integrity
- GlobaLeaks
- Government Transparency Institute
- Helsinki Citizens’ Assembly Vanadzor /Armenia/
- Hivos
- Independent Journalists’ Association of Vojvodina
- Inštitút ľudských práv – Human Rights Institute
- Institute for Development of Freedom of Information
- Institute for Social Innovation
- Integrity Watch for Accountable Governance IWAG Sibagat Philippines
- Iraqi journalism rights defense association
- K-Monitor
- Kosovo Democratic Institute / Transparency International Kosovo
- Lithuanian NGDO Platform
- mySociety
- Natural Resource Governance Institute
- Netherlands Helsinki Committee
- Netzwerk Steuergerechtigkeit
- NGO MANS, Montenegro
- OBC Transeuropa (OBCT)
- Ökotárs – Hungarian Environmental Partnership Foundation
- Open Data Institute
- Open DRC
- Organized Crime and Corruption Reporting Project OCCRP
- Oštro
- Pan African Lawyers Union (PALU)
- Parliament Watch Italia
- Peace And Justice Alliance
- Plataforma Catalana per una fiscalitat justa, ambiental i solidària.
- Plataforma por la Justicia Fiscal
- Platform for Development Organisations – Ambrela
- Protect
- Public Official Association
- Publish What You Pay
- Publish What You Pay UK
- PWYP LIBERIA
- Romanian Academic Society
- South East Europe Media Organisation (SEEMO)
- SpeakOut SpeakUp Ltd
- Syri i Vizionit
- Tax Justice Netherlands
- Tax Justice Network
- Tax Justice Network Africa
- Tax Reconciliations – Oxford UK
- Tax Research UK
- The Coalition For Women In Journalism (CFWIJ)
- The Daphne Caruana Galizia Foundation
- The Signals Network
- Today is a new day, Institute for other studies, Slovenia
- Transcrime – Università Cattolica del Sacro Cuore (Transcrime – UCSC)
- Transparency and Accountability in Totality – FollowTaxes
- Transparency and Accountability Initiative
- Transparency International Austria
- Transparency International Azerbaijan
- Transparency International Canada
- Transparency International Czech Republic
- Transparency International Denmark
- Transparency International España (TI-E)
- Transparency International Estonia
- Transparency International Finland
- Transparency International France
- Transparency International Georgia
- Transparency International Germany
- Transparency International Ireland
- Transparency International Italia
- Transparency International Latvia
- Transparency International Lithuania
- Transparency International Macedonia
- Transparency International Netherlands
- Transparency International Portugal
- Transparency International Romania
- Transparency International Sierra Leone
- Transparency International Ukraine
- Uzbek Forum for Human Rights
- Vienna Institute for International Dialogue and Cooperaton (VIDC)
- Vouliwatch (GR)
- Whistleblowing International Network (WIN)
- Women in Media Communication Initiative (WIM) Nigeria
- Xnet
- Yemeni Observatory for Human Rights
Więcej na ten temat również w tekście Bez transparentności nie rozliczymy rosyjskich oligarchów.
Czy “Redakcja” ma wiedzę jak wyglądała sytuacja na Ukrainie w tej dziedzinie “, naruszeniem praworządności, praw człowieka”, np. wolności słowa, pozaprawnych,pozasądowych sankcji wobec nadawców,dziennikarzy itp.itd.przed agresją Federacji Rosyjskiej.