Przypadki łamania prawa trzeba dokumentować. Udostępniamy wzór zawiadomienia o możliwości popełnienia przestępstwa poprzez uniemożliwienie wstępu na posiedzeniu Sejmu, Senatu RP lub organów jednostek samorządu terytorialnego.
Nieuzasadnione uniemożliwienie wstępu na posiedzenie Sejmu lub Senatu prowadzi do odpowiedzialności karnej. Jej podstawy to:
- art. 23 ustawy o dostępie do informacji publicznej – przepis ten stanowi:
Kto, wbrew ciążącemu na nim obowiązkowi, nie udostępnia informacji publicznej, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do roku.
Udostępnienie informacji następuje m.in. w formie wstępu na posiedzenia kolegialnych organów władzy publicznej, pochodzących z powszechnych wyborów (art. 61 ust. 2 Konstytucji RP, art. 3 ust. 1 pkt 3, art. 7 ust. 1 pkt 3 oraz art. 18 ust. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej). Wstęp na posiedzenia wskazanych organów jest częścią konstytucyjnie chronionego prawa do informacji.
- art. 231 § 1 Kodeksu karnego – zgodnie z tym przepisem:
Funkcjonariusz publiczny, który, przekraczając swoje uprawnienia lub nie dopełniając obowiązków, działa na szkodę interesu publicznego lub prywatnego, podlega karze pozbawienia wolności do lat 3.
– uniemożliwienie nam wstępu na posiedzenie może właśnie wiązać się z przekroczeniem uprawnień lub niedopełnieniem obowiązku.
Kiedy uniemożliwienie wstępu jest niedopuszczalne?
Zasadą jest jawność posiedzeń tych organów oraz nasze prawo do wstępu na nie. Ograniczenia mogą wynikać z przyczyn technicznych, np. faktu, że nie ma już miejsca, aby kolejne osoby mogły dołączyć. Warto jednak pamiętać o tym, że ograniczenie dostępu do posiedzeń z przyczyn lokalowych lub technicznych nie może prowadzić do nieuzasadnionego zapewnienia dostępu tylko wybranym podmiotom (art. 18 ust. 4 ustawy o dostępie do informacji publicznej).
Kolejne ograniczenia dostępności posiedzeń związane są z kwestiami bezpieczeństwa (czyli np. tym, że nie możemy wejść na posiedzenia z bronią czy z materiałami wybuchowymi). Poza tym należy się liczyć z tym, że możemy zostać z niego wykluczeni, jeśli będziemy zakłócać obrady.
Nie ma jednak jakichkolwiek podstaw do tego, aby prewencyjnie ograniczać wstęp do budynków kolegialnych organów władzy publicznej pochodzących z powszechnych wyborów (w tym m.in. Sejmu i Senatu)
W takiej sytuacji namawiamy do składanie zawiadomień o możliwości popełnienia przestępstwa. Wzory pism zamieszczamy poniżej.
Każdy z nas ma prawo wstępu na posiedzenie Sejmu i Senatu!
Nie tylko mediom przysługuje prawo wstępu na posiedzenia Sejmu i Senatu. Jest to część prawa do informacji, które przysługuje każdemu (więcej: 5 faktów o wolności informacji – ważne dla demonstrujących i obserwatorów!).
Znaczenie uzyskiwania informacji przez media
Dziennikarze i dziennikarki z jednej strony korzystają z prawa do informacji, ale z drugiej strony wypełniają misję informowania społeczeństwa.
Trybunał Konstytucyjny w postanowieniu z 13 września 2000 r. (sygn. SK 4/00) wskazał, że charakter prawa do informacji publicznej „dowodzi, że najpełniejsza jego realizacja następuje za pośrednictwem środków masowego przekazu, w tym oczywiście prasy. Art. 1 ustawy (…) – Prawo prasowe stanowi wyraźnie, że «prasa zgodnie z Konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej korzysta z wolności wypowiedzi i urzeczywistnia prawo obywateli do ich rzetelnego informowania, jawności życia publicznego oraz kontroli i krytyki społecznej». Przytoczony przepis stanowi niewątpliwie rozwinięcie treści normatywnej art. 61 ust. 1 konstytucji w takim znaczeniu, że zakodowane w nim prawo podmiotowe może obywatel realizować osobiście, jak też to prawo może się urzeczywistniać za pośrednictwem prasy”.
Z tego powodu uniemożliwienie wstępu na posiedzenie nie tylko narusza prawo do informacji, przysługujące dziennikarzom i dziennikarkom, ale także stanowi utrudnienie wykonywania funkcji prasy i utrudnianie krytyki działalności władz publicznych.
Pamiętajmy o władzach lokalnych
Mamy prawo do wstępu na posiedzenia nie tylko Sejmu i Senatu. Konstytucja gwarantuje nam prawo wstępu na posiedzenia „kolegialnych organów władzy publicznej, pochodzących z powszechnych wyborów”. Są to:
- Sejm RP
- Senat RP
- rady gmin/miejskie/miast
- rady powiatów
- sejmiki wojewódzkie
Mamy także wstępu na posiedzenia organów pomocniczych kolegialnych organów jednostek samorządu terytorialnego, czyli wstępu na ich komisje, czy posiedzenia rad osiedli, rad dzielnic, itd.
Komentarze