26 września otwieramy nabór do piątej edycji kursu “(Bez)Nadzieja małej i dużej gminy”. Zgłoszenia będziemy zbierać do 26 października.
O kursie
(Bez)Nadzieja małej i dużej gminy to cykl szkoleniowy organizowany przez Sieć Obywatelską Watchdog Polska. Składa się z wykładów prowadzonych online, a także treści udostępnionych na naszej zamkniętej platformie kursowej. Uczestnicy i uczestniczki kursu będą mieli również możliwość wymiany doświadczeń w grupie dyskusyjnej, a także konsultacji z naszym zespołem prawnym.
Celem kursu jest poszerzenie wiedzy osób uczestniczących na temat funkcjonowania gminy, narzędzi do kontroli obywatelskiej oraz praw mieszkańców.
Dla kogo?
Do udziału w kursie, który odbywa się już po raz piąty, zapraszamy mieszkańców i mieszkanki gmin, radnych i radne, sołtyski i sołtysów i inne osoby związane z samorządem, którym zależy na wspólnym dobru społeczności. Uczestnicy i uczestniczki poprzednich edycji utrzymują ze sobą kontakt także po zakończeniu kursu, bardzo ceniąc sobie wzajemne wsparcie i możliwość wymiany doświadczeń związanych z ich działalnością lokalną. Biorą również aktywny udział w wydarzeniach organizowanych przez Sieć Obywatelską Watchdog Polska.
Rekrutacja 2025
Aby wziąć udział w kursie, należy zapoznać się z Regulaminem kursu i między 26 września a 26 października wypełnić formularz zgłoszeniowy, który zostanie udostępniony na stronie siecobywatelska.pl/beznadzieja-kurs 26 września. Rozpatrywane będą wyłącznie zgłoszenia poprzez ww. formularz. W kursie może wziąć udział maksymalnie 70 osób.
Zgłoś się już dziś! Wypełnij formularz na stronie https://forms.gle/CVmbt8yy14CvfUHw9
Uwaga! Tegoroczna edycja kursu (Bez)Nadzieja małej i dużej gminy jest odpłatna. Cena, w zależności od momentu zgłoszenia, to 429 zł dla zgłoszeń dokonanych między 26 września a 6 października lub 499 zł dla zgłoszeń wypełnionych w późniejszym terminie tj. między 7 a 26 października.
Wysokość opłaty związana jest z kosztami organizacyjnymi kursu. Stowarzyszenie nie zarabia na tym działaniu (kurs organizujemy w ramach tzw. działalności statutowej odpłatnej).
Co oferujemy?
- 10 webinariów (terminy i tematy poniżej);
- Kurs online, m.in. prawa człowieka, prawo do informacji;
- Dostęp do nagrań oraz prezentacji z webinariów;
- Kontakt z ekspertami i ekspertkami z zakresu dostępu do informacji publicznej oraz wybranych tematów prawa samorządowego;
- Wsparcie prawne z zakresu informacji publicznej (poradnia Sieci Obywatelskiej Watchdog Polska);
- Możliwość poznania osób pozytywnie dociekliwych z całej Polski i wymiany doświadczeń;
- Dostęp do zamkniętej grupy na Facebooku, gdzie są dyskutowane różne sprawy z zakresu dostępu do informacji publicznej, prawa samorządowego;
- Certyfikat zaświadczający ukończenie kursu dla osób, które wezmą udział we wszystkich webinariach wiedzowych.
Harmonogram kursu
- 6.11.2025 r. Dostęp do informacji publicznej w praktyce.
- 20.11.2025 r. Skargi, wnioski, petycje.
- 4.12.2025 r. Zasady działania gminy i jednostek pomocniczych.
- 18.12.2025 r. Statuty gmin. Zasady tworzenia aktów miejscowych.
- 15.01.2026 r. Prawa i obowiązki radnych, funkcjonowanie rady gminy, komisji.
- 29.01.2026 r. Praca rady gminy w praktyce – zasady tworzenia i przebiegu komisji (w tym komisji doraźnych).
- 12.02.2026 r. Budżet miasta i gminy.
- 26.02.2026 r. Planowanie przestrzenne.
- 12.03.2026 r. Gospodarowanie odpadami w gminie.
- 26.03.2026 r. Jak otwarcie zarządzać gminą?
Do prowadzenia webinariów zapraszamy ekspertów i ekspertki z zakresu prawa do informacji, wybranych aspektów działania samorządu. Swoimi dobrymi praktykami podzielą się również doświadczeni radni, osoby zarządzające gminą.
Webinaria będą odbywać się w wyżej wskazanych datach w godzinach 19:30-20:30.
Dla osób zainteresowanych będzie również możliwość wzięcia udziału w dyskusjach, które będą odbywać się po webinariach – tzw. “Pogaduchy do poduchy”, czyli moderowana grupa dyskusyjna na Zoomie.
Więcej informacji
Kurs (Bez)Nadzieja małej i dużej gminy 2025-2026 prowadzą Agnieszka Podgórska i Szymon Osowski (Sieć Obywatelska Watchdog Polska). W razie pytań zapraszamy do kontaktu pod adresem: agnieszka.podgorska@siecobywatelska.pl tel. +48 607 859 482.
Patronami medialnymi kursu są Fundacja Media Forum, Gazeta Sołecka, Jawny Lublin, Polskie Radio RDC, Stowarzyszenie Gazet Lokalnych i Witryna Wiejska.
Najczęściej zadawane pytania dotyczące Kursu
Na czym polega kurs (Bez)Nadzieja małej i dużej gminy?
Kurs składa się z webinariów (godzinne wykłady z konkretnego tematu), spotkań „Pogaduchy do poduchy” czyli rozmów dla chętnych osób, gdzie jest możliwość dzielenia się konkretnymi sytuacjami ze swoich gmin/miast oraz zadawania pytań, zamkniętej grupy na fejsbuku oraz materiałów dostępnych w formie online.
Dla kogo jest kurs?
Kurs jest skierowany do wszystkich osób, które chcą poszerzyć/usystematyzować wiedzę na temat działania samorządu. Szczególnie zachęcamy do wzięcia udziału osoby pełniące funkcje: radnych, sołtysów, działających lokalnie na rzecz gminy/miasta.
Za co najbardziej cenią kurs osoby uczestniczące w poprzednich edycjach?
Z rozmów z osobami, które brały udział w poprzednich edycjach kursu wynika, że najbardziej cenione są wieczorne rozmowy, w których można porozmawiać o wyzwaniach w codziennych działaniach, o tym co dzieje się w mojej gminie, poprosić o podpowiedź czy poradę inne osoby z gminy. Również dużo osób docenia grupę na fejsbuku, na której można zadawać pytania o różne sprawy związane z gminą czy działaniem samorządu. Wiele osób wskazuje również na webinaria i to, że w prosty i przejrzysty sposób prezentowane są nawet trudne tematy.
Czy jeżeli nie mogę wziąć udziału w jakimś webinarium to jest możliwość obejrzenia nagrania?
Tak, nagrywamy wszystkie webinaria. Każda osoba biorąca udział w kursie ma możliwość obejrzenia nagrania oraz prezentacji z webinarium. Są one dostępne do wielokrotnego odtworzenia.
Czy po ukończeniu kursu mogę otrzymać certyfikat?
Tak, po ukończeniu kursu można otrzymać certyfikat potwierdzający udział w kursie.
Czy mogę otrzymać fakturę potwierdzającą opłatę za kurs?
Tak, wystawiamy fakturę każdej osobie, która zasygnalizuje taką potrzebę.
Czy faktura może być wystawiona na urząd gminy/miasta, który oddelegowuje radnych bądź osoby pracujące w urzędzie do udziału w kursie?
Tak, wystawiamy faktury, również na dane urzędu miasta bądź gminy. W fakturze możemy również imiennie wskazać osoby, które biorą udział w kursie.
Czy jest możliwość zgłoszenia kilku osób z jednej gminy?
Tak, jest to możliwe, aby z jednej gminy wzięło udział więcej osób. Jednak każda osoba musi osobiście wysłać ankietę zgłoszeniową. Nie ma możliwości „hurtowego” zgłoszenia np. przez urząd gminy.
Komentarze