Ruszamy z kolejną partnerską kampanią na Sprawdzamyjakjest.pl. Tym razem ze Stowarzyszeniem Pravda zbadamy polskie tweety o Unii Europejskiej. Dołącz do nas!
Kontekst
Inwazja Rosji na Ukrainę zwiększyła ilość pojawiających się w przestrzeni medialnej antyeuropejskich treści. Wojna przeniosła się do Internetu, gdzie wiele rosyjskojęzycznych kanałów informacyjnych próbuje podsycać nastroje wrogie wobec Unii Europejskiej. Choć w naszym kraju myśli się o UE zdecydowanie pozytywnie (w sondażu CBOS z czerwca 2022 r. poparcie dla przynależności Polski do Unii zadeklarowało 92% ankietowanych), wzrost niezadowolenia społecznego ze względu na inflację i kryzys gospodarczy może to zmienić. Dlatego właśnie pięć miesięcy po wynikach zaprezentowanych przez Centrum Badania Opinii Społecznej proponujemy Wam sprawdzenie, jak przez ten czas zmieniło się nastawienie Polaków.
Zacznijmy jednak od konkretnego przykładu. Na początku 2022 r. polskie spółki energetyczne wystartowały z kampanią mającą przekonać Polaków, że to polityka klimatyczna Unii Europejskiej przyczynia się do wzrostu cen energii. Kampania okazała się dezinformująca, co podkreślały liczne organizacje fact-checkingowe. Na koszt produkcji energii elektrycznej składają się również podatki, akcyza czy opłaty dystrybucyjne – według niezależnych wyliczeń opłata klimatyczna Unii Europejskiej odpowiada za 23%, 27% lub, jak twierdzi sama Unia, za 20% kosztów produkcji.
Podobne działania, w tym dezinformacyjne akcje wokół tematu UE, doprowadziły Wielką Brytanię do Brexitu. W polskich kampaniach wyborczych poruszano już temat uchodźców i społeczności LGBT+. Czy politycy będą znowu wspomagać się negatywną retoryką wobec konkretnych grup, aby przekonać swoich wyborców? W końcu społeczeństwo w kryzysie jest niezwykle podatne na manipulację i mowę nienawiści…
Co Polacy sądzą o UE?
Do wyborów parlamentarnych zostało już niewiele czasu, a wydarzenia polityczne wskazują na to, że to Unia Europejska będzie głównym tematem debaty politycznej i kampanijnej (dez)informacji. Doskonałym tego przykładem może być ostatnia przemowa Jarosława Kaczyńskiego do mieszkańców Częstochowy, w której przekonywał, że Unia Europejska „nie może być szczudłami dla Niemiec, żeby odgrywały światową rolę, bo są na to za małe”.
W ramach naszej kampanii UE a Polski Twitter chcemy dowiedzieć się, kto, co i w jaki sposób pisze o Unii Europejskiej.
DOŁĄCZ DO KAMPANII!
Z Waszą pomocą przeanalizujemy najpopularniejsze tweety dotyczące Unii Europejskiej, które zostały opublikowane w ciągu ostatnich trzech miesięcy. Zebrane dzięki wyróżnieniu słów kluczowych dane posłużą nam do analizy jakościowej, mającej na celu wytypowanie popularnych pozytywnych oraz negatywnych narracji wokół tematu UE. Jako Stowarzyszenie Pravda chcemy w ten sposób przygotować odbiorców na nadchodzącą falę fałszywych informacji o Unii Europejskiej, która towarzyszyć będzie wyborom parlamentarnym.
Wyniki naszego badania zostaną przedstawione w formie raportu, który przekażemy instytucjom i organizacjom zajmującym się zabezpieczeniem integralności i demokratyczności wyborów w 2023 r.
Zróbmy wszystko, aby obecne i kolejne wybory odbywały się bez udziału fałszywych informacji!
ZAPOZNAJ SIĘ Z PRZEWODNIKIEM PO PYTANIACH KAMPANII!
*Autorem kampanii UE a Polski Twitter jest Stowarzyszenie Pravda, które działa na rzecz zwiększania świadomości społeczeństwa w zakresie fake newsów i innych form dezinformacji.
“polskie spółki energetyczne wystartowały z kampanią mającą przekonać Polaków, że to polityka klimatyczna Unii Europejskiej przyczynia się do wzrostu cen energii. Kampania okazała się dezinformująca, co podkreślały liczne organizacje fact-checkingowe. ”
Czyli te wszystkie spółki, to siedliska tajnych agentów Putina.