Jak możemy włączyć się w sprawy lokalne? Prawne instrumenty aktywności obywatelskiej
Spotkanie ma na celu przedstawienie instrumentów prawnych, za sprawą których mieszkanki i mieszkańcy (w tym radni) mogą włączyć się w sprawy publiczne, czyli dowiedzieć się o działalności gminy, wyrazić swoje stanowisko, a także wpłynąć na podejmowane w gminie decyzje.
Przykładowe pytania, na które odpowiedzi padną podczas spotkania: Kiedy można korzystać z poszczególnych instrumentów prawnych? Które z nich wybrać? Co zrobić, gdy władza lokalna nie odpowiada?
Gdzie? Hotel Pruski w Ornecie, ul. 1 Maja 57, 11-130 Orneta, woj. warmińsko-mazurskie
Kiedy? 19 lutego 2020 r. od godz. 16.30 do ok. godz. 19.00.
Prowadzący: Bartosz Wilk – wiceprezes i ekspert prawny Sieci Watchdog.
Plan spotkania:
Część 1: Co mogę wiedzieć? Czyli o dostępie do informacji publicznej.
– czym jest informacja publiczna?
– kto może wnioskować o udostępnienie informacji publicznej?
– jakie podmioty podlegają obowiązkowi udostępniania informacji?
– jak wygląda procedura dostępu do informacji publicznej?
– co zrobić w razie odmowy udostępnienia informacji, braku odpowiedzi, przesłania informacji niepełnej lub wymijającej?
– jak mogę wykorzystać uzyskaną informację publiczną?
Część 2: Jak mogę zaangażować się w sprawy publiczne? Czyli o skargach, wnioskach, petycjach i innych instrumentach włączenia się w proces decyzyjny.
– skargi i wnioski w rozumieniu Kodeksu postępowania administracyjnego (w tym słów kilka o inicjatywie lokalnej),
– petycje,
– obywatelska inicjatywa uchwałodawcza,
– konsultacje społeczne,
– referendum lokalne.
Część 3: Czy radny może więcej? Czyli o uprawnieniach radnych.
– interpelacje i zapytania,
– nowe indywidualne uprawnienia informacyjne (prawo do uzyskiwania informacji i materiałów, wstępu do pomieszczeń oraz wglądu w działalność urzędu gminy i innych gminnych jednostek),
– inicjatywa uchwałodawcza radnych,
– korzystanie przez radnych z dostępu do informacji publicznej,
– składanie skarg i wniosków przez radnych.
ktos przyszedl?