Jak włączyć mieszkańców w debatę nad raportem o stanie gminy?

Od 2019 r. wójtowie, burmistrzowie i prezydenci miast mają obowiązek przedstawiania co roku mieszkańcom raportu ze swojej działalności. Nałożyła go ustawa o samorządzie gminnym w artykule 28aa.

Skąd taki pomysł, skoro władze gminy co roku sprawozdają się ze swojej działalności przed radą gminy? Raport o stanie gminy, choć przedstawiany na sesji absolutoryjnej, miał być przede wszystkim skierowany do mieszkańców. Dlatego nie wprowadzono sztywnych wytycznych dotyczących jego zawartości – chodziło o zaprezentowanie w przystępny sposób zadań zrealizowanych przez wójta lub burmistrza w poprzednim roku. Mieszkańcy mogą nie tylko uczestniczyć w takiej sesji (zawsze mają do tego prawo), ale też zabrać głos, by wypowiedzieć się w sprawie przedstawionego przez władze raportu. Dzięki temu mają możliwość bliższego przyjrzenia się pracy samorządu, mogą także ją zrecenzować i zgłaszać własne uwagi. Brzmi bardzo obiecująco, a jak to wygląda w praktyce? Już dwa razy to sprawdzaliśmy razem ze społecznością zaangażowaną w czytanie dokumentów na platformie sprawdzamyjakjest.pl.

Przeczytaj raport!

Niechciany raport?

Już rok po wprowadzeniu obowiązku przygotowania raportu zapytaliśmy gminy, jak wywiązują się z tego obowiązku. Interesowało nas przede wszystkim, kto przygotowuje owo sprawozdanie, w jaki sposób urząd informuje mieszkańców o możliwości wzięcia udziału w dyskusji o raporcie i ile osób korzysta z takiej możliwości. W badaniu wzięło ostatecznie udział 62% wszystkich gmin (tu dostępny jest cały raport), a ich odpowiedzi wskazują, że na sukces idei zbliżenia samorządu i mieszkańców jeszcze musimy trochę poczekać. W 2019 roku jedynie w 17% badanych gmin w debacie na temat raportu brał udział przynajmniej jeden mieszkaniec, nawet radni nie zawsze zabierali głos – w 30% gmin żaden radny nie wypowiedział się w czasie sesji na temat raportu.

Nasze badanie dotyczące pierwszych doświadczeń z raportem w 2019 r.  oraz współpraca z gminami we wspomnianym projekcie na przełomie 2020 i 2021 r., pozwoliły nam zdiagnozować, że zaangażowanie mieszkańców jest potrzebne już na wcześniejszym etapie – kiedy raport jest tworzony. Dzięki temu mogą oni mieć wpływ także na to, jakie obszary zostaną omówione w tym corocznym sprawozdaniu. Dlatego postanowiliśmy przygotować kolejny monitoring, w którym przyjrzymy się samemu procesowi tworzenia raportu, by móc ocenić, na jakim etapie można włączyć mieszkańców w cały proces i czy jest taka szansa. Chcieliśmy sprawdzić, czy przygotowując raport, gmina uwzględnia uwagi mieszkańców, czy w jego tworzenie są zaangażowani radni. Pytaliśmy również o ewentualne problemy przy pisaniu raportu. Poniżej przedstawiamy pytania, które wysłaliśmy do 2477 gmin w Polsce. Do każdego z nich przygotowaliśmy odpowiedzi do wyboru z opcją dopisania własnej (szczegółowa treść wniosku znajduje się pod tym linkiem). Badanie przeprowadziliśmy wspólnie ze 157 aktywnymi obywatelkami i obywatelami na platformie sprawdzamyjakjest.pl

  1. Jakie osoby miały największy wpływ na zawartość raportu o stanie gminy za 2020 rok?
  2. Jakie czynniki miały największy wpływ na zawartość raportu o stanie gminy za 2020 rok?
  3. Jakie działania podjął urząd, by zbadać, jakich danych w raporcie za 2020 r. oczekują mieszkańcy?
  4. Jaka była rola radnych przy przygotowaniu raportu o stanie gminy za 2020 rok?
  5. Na jakie problemy napotkał urząd przy przygotowywaniu raportu za 2020 rok?
  6. Jak informowano społeczność lokalną o tym, kiedy i w jaki sposób będzie można zabrać głos na temat treści raportu o stanie gminy za 2020 rok?
  7. Czy podczas debaty nad raportem o stanie gminy za 2020 rok mogli zabierać głos także ci mieszkańcy, którzy nie zebrali co najmniej 20 lub 50 podpisów (Art. 28 aa ust. 7 ustawy o samorządzie gminnym)?
Jakie osoby miały największy wpływ na zawartość raportu o stanie gminy za 2020 rok? 

W tym pytaniu respondenci mieli do wyboru 7 odpowiedzi – można było zaznaczyć nie więcej niż trzy. Odpowiedzi udzieliło 1878  gmin. Ponad 90% z nich wskazało na urzędników, którym powierzono przygotowanie raportu, jako tych, którzy decydowali o jego zawartości. Duży wpływ na jego powstanie mieli również wójtowie, burmistrzowie i prezydenci – wspominało o tym ponad 80% respondentów. Dużo mniej w ten proces zaangażowani byli radni, niecała ¼ gmin wskazała na ich udział. Znikome było również zaangażowanie mieszkańców w przygotowanie raportu. Jedynie 7% gmin odpowiedziało, że mieli oni duży wpływ na jego treść. Rzadko o treści raportu decydowała firma zewnętrzna, której powierzono przygotowanie raportu.  5,8% gmin wskazało na inne osoby, niewymienione w dostępnych kategoriach odpowiedzi. Wśród nich najczęściej pojawiali się dyrektorzy i pracownicy jednostek organizacyjnych gminy. Kilkukrotnie wymieniono również organizacje społeczne działające na terenie gminy, a także sołtysów czy rady sołeckie.

Jakie czynniki miały największy wpływ na zawartość raportu o stanie gminy za 2020 rok?

Zapytaliśmy o czynniki, które miały największy wpływ na zawartość raportu. Gmina mogła wybrać jedną spośród wskazanych kategorii. Odpowiedzi udzieliło 1865 gmin, 2,3% podmiotów nie udzieliło odpowiedzi, natomiast 11,5% gmin wybrało więcej niż jedną odpowiedź (przy zastrzeżeniu, że należy wybrać jedną) i nie mogliśmy wziąć ich pod uwagę.

Najczęściej gminy wskazywały, iż na zawartość raportu miała wpływ dostępność wskaźników, danych i informacji (65%). Dużo mniejsze znaczenie miała treść raportu z poprzedniego roku – 20%.

3% wskazało na inne czynniki – najczęściej była to uchwała rady gminy w sprawie szczegółowych wymogu raportu. Kilkukrotnie odpowiedziano, że największy wpływ na kształt raportu miały zrealizowane w poprzednim roku zadania, w pojedynczych odpowiedziach wskazywano na głos mieszkańców z zeszłorocznej debaty czy ich sugestie.

Jakie działania podjął urząd, by zbadać, jakich danych w raporcie za 2020 r. oczekują mieszkańcy?

W tym pytaniu respondenci mogli wybrać wszystkie pasujące ich zdaniem odpowiedzi, odpowiedziało na nie 1897 urzędów.

Autorzy raportów o stanie gminy, chcąc dowiedzieć się, jakich treści oczekują mieszkańcy, najczęściej konsultowali to z radnymi lub analizowali wnioski o informację spływające do urzędu. Bardzo rzadko natomiast pytano o to samych zainteresowanych – na spotkanie z mieszkańcami w tej sprawie zdecydowało się jedynie 5% gminy (4% – spotkania „na żywo”, 1,1% online), a niewiele ponad 1% urzędów zdecydowało się na przeprowadzenie ankiety konsultacyjnej wśród mieszkańców. 28% gmin wskazało, że nie podjęto  w tym kierunku żadnych działań.

Jaka była rola radnych w przygotowaniu raportu o stanie gminy za 2020 rok?

W tym pytaniu respondenci mogli wybrać wszystkie pasujące ich zdaniem odpowiedzi. Odpowiedziało 1894 urzędów.

W niespełna połowie gmin biorących udział w badaniu radni aktywnie włączali się w dyskusję na temat raportu w czasie debaty, jednak niemal 1/3 urzędów przyznała, że radni nie byli zaangażowani w proces tworzenia raportu na żadnym etapie. Tyle samo radnych podpowiadało, co powinno się znaleźć w raporcie, a ponad 10% z nich zbierało takie informacje wśród mieszkańców.

Jedynie 11% gmin zadeklarowało, że radni przygotowali uchwałę w sprawie szczegółowych wymogów dotyczących raportu o stanie gminy, o której mowa w art. 28 aa ustawy o samorządzie gminnym.

Wśród odpowiedzi spoza naszej listy urzędy najczęściej wskazywały, iż radni włączali się w dyskusję nad raportem w czasie posiedzeń komisji, ale nawet to zaangażowanie dotyczyło mniej niż połowy radnych.

Na jakie problemy napotkał urząd przy przygotowywaniu raportu za 2020 rok?

Na to pytanie, w którym należało zaznaczyć wszystkie pasujące stwierdzenia, odpowiedziało 1894 gmin. Zdecydowana większość gmin wskazała, że w czasie przygotowywania raportu nie napotkała na żadne problemy. Jeśli już gminy zgłaszały jakieś przeszkody, to najczęściej (niemal 1/7 gmin, które udzieliły odpowiedzi) narzekały na długość raportu i trudności z wyborem ostatecznych treści do prezentacji. Niewielki odsetek respondentów narzekał na utrudniony dostęp do danych, brak informacji zwrotnej od mieszkańców oraz brak zaangażowania organizacji pozarządowych.

Jak informowano społeczność lokalną o tym, kiedy i w jaki sposób będzie można zabrać głos na temat treści raportu o stanie gminy za 2020 rok?

W tym pytaniu udało się zebrać dane od 1899 gmin. Respondenci mogli wybrać wszystkie pasujące ich zdaniem odpowiedzi.

Niemal wszystkie gminy informowały o debacie na temat raportu o stanie gminy na stronie internetowej urzędu i w Biuletynie Informacji Publicznej, dużo mniejszą popularnością cieszyły się inne sposoby propagowania idei dyskusji wokół corocznego sprawozdania wójta czy burmistrza. Niecałe 18% gmin informowało o tym w mediach społecznościowych prowadzonych przez gminę, 6% gmin postawiło na ogłoszenia na tablicach zewnętrznych, niespełna 4% zainwestowało w reklamę w lokalnych mediach innych niż samorządowe. 6% urzędów przyznało, że w ogóle nie zachęcało mieszkańców do udziału w debacie.

Czy podczas debaty nad raportem o stanie gminy za 2020 rok mogli zabierać głos także ci mieszkańcy, którzy nie zebrali co najmniej 20 lub 50 podpisów (Art. 28 aa ust. 7 ustawy o samorządzie gminnym)?

W tym pytaniu przewidziano możliwość wyboru jednej odpowiedzi – udzieliło jej 1892 gmin. W ¼ z nich mieszkańcy mogli zabierać głos bez względu na to, czy zebrali wystarczającą liczbę podpisów, podobna liczba gmin zadeklarowała, że nie przewidziano takiej możliwości (26,8% vs 28,6%). Aż 45% gmin wybrało inną odpowiedź, najczęściej wskazując, że do debaty nie zgłosił się żaden mieszkaniec lub nie zgłosił się nikt, kto nie zebrał podpisów, a chciałby zabrać głos.

Rekomendacje

Na podstawie rozmów i danych z odpowiedzi na wnioski, przedstawiamy gminom rekomendacje dotyczące uspołecznienia dyskusji nad raportem o stanie gminy i wykorzystania go na rzecz dobra całej społeczności gmin i miast.

Proponujemy, by pracę nad zbieraniem danych statystycznych do raportu o stanie gminy, traktować jako element porządkowania zarządzania danymi w gminie. Nie dotyczy to wyłącznie urzędu gminy, ale też instytucji gminnych. Wiemy, że nawet inwentaryzacja danych jest problemem w wielu miastach i gminach. Innym problemem jest jakość danych i możliwość ich maszynowego przetwarzania, robienia porównań i zestawień[1]. Jeszcze innym słabość lokalnych programów i strategii. Wszystkie te problemy przekładają się na możliwość stworzenia dobrego raportu o stanie gminy. Zamiast zebrać dane raz i wykorzystywać je w różnych wymaganych prawem dokumentach, robi się to często od nowa za każdym razem, a tworzenie dokumentów jest wyzwaniem i wysiłkiem czasowym.

Wskazane jest dobre przemyślenie doboru danych do raportu. W tym zakresie warto przeanalizować wnioski o informację składane przez mieszkańców, zebrać pytania od sołtysek i sołtysów, organizacji społecznych, radnych. Należy też pomyśleć o specyfice gminy i jej najważniejszych wyzwaniach, krytycznie spojrzeć na istniejące strategie i programy. Ostateczny raport powinien być bowiem opowieścią o gminie, z którą mogą się zapoznać nie tylko urzędnicy, ale też osoby nieposiadające szerokiej wiedzy o każdym aspekcie działania gminy. Co ważne, raport nie powinien być bardzo długi. Dobry dobór danych będzie temu zapobiegał.

Jednocześnie warto pomyśleć o przełożeniu wybranych danych i treści na potrzeby mieszkańca, podawać przykłady, w przystępny sposób tłumaczyć pojęcia, wykorzystywać raport do edukacji o samorządzie, jego kompetencjach i faktycznej realizacji zadań.

Dobrym rozwiązaniem jest koncepcja debaty nad raportem, która wychodzi poza mury urzędu i nie jest obwarowana koniecznością zbierania przez mieszkańców podpisów. Można zorganizować stoliki tematyczne. Można jeszcze przed debatą spotykać się z mieszkańcami, pokazywać treści raport. Tak, aby mogli się zaangażować w dyskusję nad raportem w sposób świadomy.

 

 

 

 

[1] https://www.youtube.com/live/ppJoyLD75iE?feature=share (od 18:30 do 40:35)

Podoba Ci się ten artykuł? Wesprzyj nasze działania darowizną.

Komentarze

  1. Mieczysław

    Zbliża sie czs publikacji Raportu o stanie gminy .W jaki sposób mozna zgłaszać jakie tematy dane itp powinny znalężć się w przyszłym raporcie i do kogo się należy zwrócić z pismem w tej sprawie. Podajcie na stronie nr konta do przelewu darowizny na cele statutowe nie wszyscy chcą wpłacać przez Przelew 24. Czy jako NGO moge zwrócić się zpytaniem do RIO na temat budzetu gminy

Dodaj komentarz

Przed wysłaniem komentarza przeczytaj "Zasady dodawania i publikowania komentarzy".

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *